Sivut

torstai 3. huhtikuuta 2014

It is possible if you want to really hard

Olen pohtinut omaa laihdutusmotivaation ylläpitämistä, kun niiin monet kerrat ja yritykset on kaatunut jo ensimmäisen ongelman tullessa vastaan. Olen lukenut läpi monia monia nettisivuja ja päätin nyt kasata tähän postaukseen omat suokit, ja omia ajatuksia motivaation ylläpitämisestä.


TAVOITE

-Jotta voi päästä tavoitteeseen, pitää se ensin tietää.

-Aseta realistiset tavoitteet

-"Limit but do not eliminate" luki jollain nettisivulla. Jos poistaa kaikki lempiruokansa, tekee niitä varmasti mieli heti seuraavana päivänä. Entä jos pitäisitkin lempiruokasi dieetissä, mutta rajoitat annoskokoa ja sitä, kuinka usein syöt sitä?

-Mikä on minun lyhyen ajan tavoite

-Mikä on minun pidemmän ajan tavoite

-Kun olet asettanut tavoitteet, on sinulla jotain, mistä voit seurata laihduttamisen edistymistä ja kunnon kohoamista.

-Muista tavoite joka päivä!

Oma tavoitteeni on saada BMI normaalipainoon. Kuntoilupuolella haluan kehittää lihasvoimaani ja päästä joskus kilpailemaan (kunhan paino putoaa ja paikat kestää). 

LOPPU TEKOSYILLE

-Minä, kuten varmasti niiiiiiin monet muutkin laihdutusta yrittäneet, olen keksinyt vaikka ja mitä syitä sille, miksi en voi juuri nyt laihduttaa, ja juuri tänään - ja miksi aloitan taas uudestaan ensi maanantaina. Aloita se HETI päätöksen tehtyäsi.

-Kaikilla meillä on elämässä vaikka ja mitä meneillään, mutta usein asiat voi järjestää eri lailla, olemassolevia tapoja voi muuttaa. Esim. vaikkei salille/lenkille/jumppaan pääsisikään jotain syystä (työ/perhe/sairaus), niin eihän sitä silti tarvitse mässyttää karkkia ja herkkuja.


-Aikatauluta kuntoilut, niistä tulee helpommin pidettyä kiinni, kun olet miettinyt milloin kuntoilet
                  
MIKSI HALUAN LAIHTUA?

Ne kivat motivaatiofarkut kaapissa?
Terveys?
Yleinen väsynyt olotila?
Kuvittele "uusi sinä", millainen olet, kun olet saavuttanut tavoitteesi?

-"I'm sick and tired of feeling sick and tired" kuvaa hyvin monen mielentilaa. Pitkät työpäivät, huonosti syöminen ja liikkumattomuus saa kyllä pahan kierteen aikaiseksi. Haluat takaisin hyvän viretason ja säännöllisen kuntoilun, sekä kevyemmät askeleet.

Haluan mahtua ihaniin vaatteisiini, jotka odottavat kaapissa.
Haluan vaikuttaa terveyteeni siinä missä voin; paino, syöminen, kuntoilu


OLE REHELLINEN ITSELLESI

-Älä aloita taas maanantaina/loman jälkeen, ensi syksynä, ennen häitä/joulua/juhlia/kesää - aloita NYT ja jatka tästä eteenpäin.

Kaikki on paljon paremmin kun olen laihempi - näinhän tämä ei mene, vaikka varmasti oma olo paranee ja piristyy

Olen isoluinen, suvussa on paljon pulleita, en oikeasti syö paljon/huonosti
Jos olet niin ylipainoinen kuin minä, ei näillä ole oikeaa pohjaa. Isoluinen voi toki olla, mutta luut eivät paina kymmeniä kiloja enemmän kuin muilla ;)
Kyllä minä muuten, mutta...    Hyvähän sinun on, mutta minä...

-En usko että monellekaan käy niin, että joku survoo ne suklaat/herkut/liiat ruoat/huonot ruoat pakolla suusta alas, vaan kyllä itse pitää ottaa vastuu näistä

-Liikkua voi monella tapaa - ei tarvitse olla tunteja päivittäin/viikottain, kun hyödyntää hyötyliikunnan, tai vaikka herää tuntia aikaisemmin ja joogaa kotona

-Itse olen näitä asioita käynyt läpi, ja hyväksynyt sen, ettei minusta varmaan ikinä tule täydellistä missään muodossa, ja että minun painoni on MINUSTA kiinni. Ei työpaikan ruoasta, kotiruoasta, kiireistä jne

JOS SORRUT, ÄLÄ LUOVUTA

-Minun monet laihdutusyritykseni ovat loppuneet siihen, että syön jotain "kiellettyä", ja jotenkin se mieliala siitä niin lannistuu, että koko laihduttaminen loppuu siihen. Kuulostaako tutulta?

-Alussa päätin, että jos sorrun jossain vaiheessa, palaan samantien ruotuun. Ei kannata heittää hukkaan kaikkea jo siihen asti saavutettua sillä, että joskus sortuu.

KOKO ELÄMÄ UUSIKSI?

-Tämä varmasti jakaa ihmiset niihin, joille koko elämän uusiksi laittaminen sopii, ja niihin, joille se ei sovi ollenkaan. Niille joille se ei sovi, sopinee se, että tekee isomman muutoksen yksi kerrallaan.

-Itse en koe vaikeaksi esim. sitä, että elämäntapojen muutoksessa meni koko ruokavalio uusiksi, sekä myös liikunta. Eilen rehkin salilla (ennen tätä en ollut käynyt vuosiin ja vuosiin salilla, koska en osannut enkä tykännyt minulle tehdyistä ohjelmista, joissa edetään pikkuhiljaa painoja lisäten), ja sain itsestäni irti todella paljon, ja olihan voittaja olo, kun siirryin salin puolelta naama punaisena ja hikisenä crosstrainerin kimppuun.


TUKEVAT YSTÄVÄT

-En tarkoita tällä erityisesti ylipainoisia ystäviä ;), vaan ihan kaikenkokoisia ystäviä, jotka antavat tukea laihdutuksellesi. Ystävien tuki on minulle tärkeää. Meistä monet ovat joutuneet siihen tilanteeseen, missä tuputetaan, että ota nyt yksi pulla, ja ota nyt yksi tuo ja yksi tämä, ja eihän yksi pizza voi mitään kaataa. Siinä ovatkin oikeassa, ettei se yksi se-tai-tuo-tai-tämä kaada mitään, mutta tuputtaminen on kyllä ärsyttävää!

-Jutan Superdieetit -ohjelmassa yksi treenattava kertoikin, että oli mennyt ystäväpiiri uusiksi ja jonkun vanhan ystävän kanssa oli mennyt aikaa ja vaatinut puhumista siitä, että jos toinen syö jotain, se ei ole sinulta pois, ja jos sinä et syö, niin se ei ole siltä toiselta pois. Toivottavasti meillä kaikilla on ainakin se yksi ystävä, joka aidosti kannustaa ja on iloinen edistyksestäsi!

-Aloitin elämäntapa muutoksen kihlatun kanssa, ja on tosi mukavaa jakaa ideoita, tuntemuksia, ajatuksia ja kannustusta heidän kanssaan. Olen myös onnekas, koska minulla on hänen lisäksi ihania ystäviä, jotka kannustavat minua tässä isossa ja pitkässä projektissa! Toivon samaa sinulle :)


PALKITSE ITSESI ONNISTUMISISTA

-Huomioi kaikki positiiviset muutokset itsessäsi, älä keskity vain niihin, joissa muutoksia ei ole tapahtunut. Paino voi junnata välillä, mutta peilistäkin ehkä näkee, tai mittanauhalla ainakin, jos senttejä on hävinnyt!

-Palkitse itse jollain muulla kuin ruoalla/herkuilla. Uusi kiva paita?

 -Alla muutamia kannustavia ajatuksia terveellisemmän elämän tavoitteluun  - ne voisi vaikka tulostaa jääkaapin oveen.



T. Minä. Tiedän olevani nyt paljon vahvempi kuin ennen.

2 kommenttia:

  1. Toi " ole rehellinen itsellesi" -kohta on kyllä semmonen mihin mulla tuli just tälläviikolla oikein super kompastus. Jus kirjotin siitä omaan blogiini miten huomaamattomasti sitä ihminen voikaan itellen valehdella. Mullakin "dietti" sujunu tosi mallikkaasti jo 4 kk mut tänään vaaka näytti totuuden päin näköä kun nyt ehkä viikonpäivät oon menny vähän sillee vasenkätisesti ton ruokavalion suhteen je napsinu sitä sun tätä. Sit piti ihan pysähtyä ja pitää pieni sisäinen neuvottelutuokio oman ittensä kans et ollankos tässä nyt menty ihan niinku ollaan sovittu. Paras motivaattori itelläni on ainaki ollu se kun nkee ihan selkeesti sen tuloksen. Otan siis ihan kuvia peilin esessä, en nyt ihan viikottain, mut sanotaanko että kerran pari kuussa ja siitä saa aina lisä boostia kun näkee sen työn tuloksen niin selkeesti. Mutta siis kaikenkaikkiaan rispektaan sua ihan satakympisti ja sul on hyvä blogi ja ja ja keep up the good work(out)!

    VastaaPoista
  2. Hyvä kirjoitus.
    Kyllähän se niin on, että elämään kuuluu hyviä ja huonoja aikoja. Olen sun kanssa ihan samaa mieltä siitä, ettei repsahduksen jälkeen vaan saa antaa periksi, vaikkei se olo niin onnistunut ole. Mutta yhtä kaikki se on elämää :D. Ei toki sillei, että joka päivä voisi repsahdella, jos haluaa tuloksia, mutta välillä on aikoja.

    Onko sulla kikkoja, jolla pääset mielihaluista yli?

    VastaaPoista

Otan avosylin risuja ja ruusuja vastaan =)