Sivut

lauantai 6. kesäkuuta 2015

Siviili-tj 401



Mä olen tässä monta iltaa viettänyt pohdiskellen mihin saapumiserään hakisin ja hakenut miinuksia/plussia eri saapumiseristä. Mieluisimmiksi saapumiseriksi tulivat II/16 ja II/17. Ajatuksena kuitenkin se, että tuohon ensimmäiseen erään pääsisi. Toki ei jälkimmäinenkään mikään huono vaihtoehto ole. Voin hieman perustella päätöstäni.

II/16 saan pienen breikin koulusta ja voin keskittyä viimeiseen vuoteen uudella energialla. Voin myös valmistuttuani keskittyä täysin työnhakemiseen. Eihän välivuosi koulusta nyt maailmaa kaada? Eihän? Toki luokkalaiset ovat valmistuneet, kun olen taas koulussa mutta ei sillä nyt niin suurta merkitystä enään ole. 

II/17 plan B. Olen valmistunut yhdistelmäajoneuvonkuljettajaksi ja elämän suunnittelmat ovat auki. Työhön haku voi hieman ontua ja suunnitelmia jatkolle ei ole. Kai. 

Enemmän mua houkuttaa erä II/16 ihan koulunkin takia ja se olisi mulle paljon parempi hetki käydä intti pois, jotta voin keskittyä tulevaisuuden suunnitelmiin ja uran luomiseen. 

Minne haen armeijaan? 

Nyt kun olen erät valinnut mihin olen pyrkimässä. On varmaan hyvä miettiä paikkoja jotka koen hyvinä vaihtoehtoina. 

Olen kirjoilla täällä Pirkanmaalla, joten kuulun Pirkanmaan aluetoimiston piiriin ja niiden pääsääntöiset kiintiöpaikat ovat Parolannummi, Niinisalo (yhdist. PorPr), Säkylä ja Dragsvik. 

Itseäni näistä eniten kiinnostaa:

1.Säkylä
2. Parola
3. Niinisalo

Säkylä on tietenkin top-listalla kärkipäässä, koska se on tuttu, turvallinen ja siellä palvelleet varusmiehet ovat kertoneet vain pelkkää hyvää paikasta. Myös ehkä kotikenttä "edulla" on paljon asiaa minkä takia se kärkipäässä heiluu. Kotiin matkaa vain 50km. Swägylä tuntuu vaan niiin....kotoisalle koska tiedän että tulen näkemään sotkussa muitakin kuin inttikavereita :D.

TOP-3 koulutushaaroista, jotka eniten kiinnostavat: 

1. Jalkaväki (vaunun ajaja/johtaja)
2. Pioneeri (yllätys yllätys taas vaunun ajaja/johtaja koulutus) 
3. Kuskin hommat huollossa

Parola on myös mulle tuttu paikka, sieltäkin kuullut vain hyviä juttuja ja tarinoita siellä töissä olleilta ja palveluksensa siellä suorittaneilta. Myös täältä löytyy juttuja mitkä kiinnostaa.

Yllättäen autokomppania löytyy taas listaltani, mutta se vaan tuntuu opiskeluitakin ajatellen mielekkäälle ja luontevalle hommalle. Vaikka alkuun vastustin ajatusta.. Moto-AUK kiinnostaisi myös ihan perkeleesti suoraan sanottuna. Myö sotilaskuljettajan hommatkaan ei enään omaan korvaan kuulosta pahalle, koska se on kuitenkin siviili maantie ajoon verrattuna NIIN erillaista ja varmasti kokemuksen arvoista. 

Mutta jos nämä ajatukset Parolasta pitäisi kasata selväksi listaksi, niin eniten mua kiinnostaa nämä hommat: 

1. Panssarivaunun johtaja
2. Panssarivaunun miehistö
3, Sotilaskuljettajan tehtävät (sitä kautta myös moto-AUK)

Panssariajoneuvonasentajankin hommat kiinnostaisi kans, mutta vaativat pohjakoulutusta alle =/ jota mulla sitten taas ei ole.

Niinisalo, oon kuullut tosi paljon erillaisia mielipiteitä paikasta. Osa tykkäs olla siellä ja osa taas ei ollenkaan.. Mutta nojoo, en anna puheiden vaikuttaa omiin valintoihin sen suuremmin. Itselleni täysin tuntematon paikka. En ole koskaan siellä käynyt valaa katsomassa tai edes sotkussa kavereita moikkaamassa. 

1. Jälleen kerran kuljettajan hommat (ihansama oliko huolto, tykistö jne) 
2. Tulenjohto 
3. Viesti 

Eniten toivon pääseväni Swägylään tai Parolaan, koska hommat niissä on mulle eniten miellekkäämpiä ja näissä AUKiin pääseminen on jopa mahdollista (huhujen mukaan). Sen nyt näkee mihin loppupeleissä sitten päätyy ja mitä hommia pääsee tekemään. Tämän enempää en suunnittele tulevaa palvelustani, koska sitten tulee itku ja harmitus jos ei pääsekkään sinne minne haluaa tai olen suunnitellut Är Uu Koota (RUK) myöten koko palvelukseni ja suunnitelmat menisikin harakoilla. Näin hommassa pysyy mielekkyys ;) 

Toki melkoisena villikorttina voisi toimia Tammisaaressa sijaitseva Dragsvik ;) 

Noh, mitä mieltä te olette sekalaisista ajatuksistani? Kuulostaako suunnitelmani aivan paskalle? 





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Otan avosylin risuja ja ruusuja vastaan =)